تماس شبانه روزی

09125060617 - 09385568357

  • English

سبد خرید

روش عیب یابی در تابلو برق

دسته بندی مقالات

تهران،

Info@Domain.com

021 - 021

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

روش عیب یابی در تابلو برق
115
12 نوامبر 2023
مدیریت سایت

هر وسیله ای با توجه به نوع کاربری که دارد می تواند دچار عیب و ایراد شود. پس این موضوع یک امر طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. تنها موضوعی که باید به آن توجه شود این است که مشکل پیدا شود و به درستی، رفع ایراد شود. یکی از وسایلی که گاهی را ایرادات فنی مواجه می گردد، تابلو برق است. روش عیب یابی در تابلو برق موضوعی است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

تابلو برق چیست؟

تابلو برق محفظه ای است که تمام بخش های گوناگون تجهیزات الکتریکی از جمله کلیدها، رله، چراغ سیگنال، مدار فرمان و… را درون خود قرار داده است. این محفظه کمک شایانی به متخصصین می کند تا دسترسی راحتی را به تمام تجهیزات مورد نیاز داشته باشند. این افراد از طریق این تابلو برق می توانند انرژی الکتریکی را به راحتی تقسیم و مدیریت کنند.

نشانه های خرابی تابلو برق

به وجود آمدن مشکل در تابلو برق همیشه همراه با علائم ظاهری است و با توجه به آن ها می توان دریافت که تابلو برق خراب شده است. از جمله نشانه های بارزی که همیشه در زمان خراب شدن تابلو برق بروز پیدا می کنند موارد زیر هستند:
• کلیدهای مینیاتوری به صورت دائمی بالا زده می شوند.
• کلیدها و کابل های برق داغ خواهند شد.
• صدایی مانند سرخ شدن از داخل تابلو برق به گوش خواهد رسید.
• کلیدها ریست نخواهند شد.
• کابل هایی که درون تابلو برق هستند، دچار آتش گرفتگی یا ذوب شدن می شوند.
• از داخل تابلوی برق بوی سوختگی و دود می آید.

چرا تابلوی برق خراب می شود؟

خراب شدن تابلوی برق دارای علت های مختلفی است که هر کدام می توانند سبب شوند عیب و ایرادهایی در این دستگاه رخ دهد. موارد زیر از جمله دلایل خرابی تابلو برق هستند:

  • فقدان تعادل بار

زمانی که بار روی دستگاه نامتعادل باشد می تواند منجر به افزایش دما شود و این افزایش دما برای تجهیزات الکترونیکی موجود در تابلو برق خطراتی را به وجود آورد.

  • استفاده نکردن از کابلشوی بیمتال

زمانی که تابلو برق را می سازند، باید برای کابل های مسی از کابلشوی مسی و همچنین برای کابل آلومینیومی کابلشوی آلومینیومی قرار دهند. برای این که خوردگی به وجود نیاید استفاده از کابلشوی بیمتال ضروری است. در برخی از تابلو برق ها که این استاندارد رعایت نشده باشد، خوردگی محل اتصال سبب داغ شدن مدار و همچنین تجهیزات داخل تابلو خواهد شد.

  • شل بودن اتصالات موجود در تابلو برق

در صورتی که اتصالاتی که باید میان کابل ها در تابلو برق باشند، شل باشند و به خوبی مقاوم سازی نشده باشند، دما افزایش خواهد یافت و تابلوی برق با آتش سوزی روبرو می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی